torsdag 17 februari 2011

SCHILLERSKA 14 Februari

Då var tjejerna äntligen tillbaka för att sätta igång vårt tänkande inför kulturdagarna på Schillerska gymnasiet.
En förmiddag som skulle visa sig bli full av kreativt tänkande.Efter en snabb presentation av dagen blev vi efter många om och men indelade i grupper. Jag, Linnéa och Erika hamnade tillsammans, och jag vet att vi kommer att göra ett j... snyggt arbete tillsammans. Men innan vi fick slå våra kloka huvuden ihop, var vi tvungna att enskilt sitta och spana över ett speciellt arbetsområde.

Jaha, hur var det nu man skulle tänka? Vad är det  jag vill med mitt arbete? Hur skulle man kunna genomföra detta för att komma fram till det slutliga resultatet, eller behöver det innehålla ett slut resultat?  Vilka material behövs? Varför ska man göra detta egentligen, vad finns det för mening med detta, bär det med sig något budskap för den som ska göra det?   Sist men inte minst,  finnas tid över för reflektion?
För att komma fram till detta hade jag endast en timme på mig,  PLUS att det var MÅNDAG morgon.
Tjena,Tjena på dig, ja, ja visst  ;-( 


Första tanken som dök upp och som jag kände skulle kunna vara trevligt men samtidigt utmanande att arbeta utifrån var; INDIVID. Vad är det som gör individen till den han/ hon är? Vad är det som kan ligga bakom? Skulle man kunna kunna sätta ihop detta med det klimat som idag finns i vårat samhälle? och det med hjälp av
DE sju dödssynderna? ja, varför inte. Vad står då dessa för? För att inte lägga så tung belastning på själva orden kan man även kalla dem för de sju LASTERNA som enligt mig omedelbart inte blir så betungande. Vad står bakom dessa ord då?  Om man utgår från dödssynderna, dyker ord som avund, högmod, girighet, vällust, vrede, frosseri och lättja upp. Men utgår man från lasterna dyker ord upp som negativitet, stolthet, begär, strävan efter njutning, ångest/ rädsla, överflöd och likgiltighet. Dessa ord för mig säger så mycket mer, och att man utifrån dem lättare kan relatera till sig själv som individ.
Varför jag skulle vilja arbeta utifrån detta är för att göra ungdomarna medvetna om betydande mellan individ och samhället. Hur vi berörs av det som finns runt omkring oss omedvetet. Låter kanske tungt men jag har en känsla av att man ibland måste låta ungdomarna möta verkligheten för att se sig själv, vem är och hur man är.
Material för denna uppgiften kan variera i oändlighet, men för att underlätta för mig själv inför denna uppgift har jag tagit stöd utifrån en sida där elever göra en journal över sig själva  med stöd av collage.    
http://www.teeshaslandofodd.com/myjournal/pages1.html 



Titta, njut och låt er inspireras.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar