måndag 11 april 2011

GESTALTNING



Vem är jag?
Vart vi än befinner oss och gör, bär vi alltid på olika masker.
Alltid har vi olika roller. Vem är jag idag? vem var jag igår? vem är jag imorgon?
Vem har gjort mig till den jag är?
vem har givit mig den förtrogenheten?


Vem har rätt att bestämma vem jag ska vara?

Alla i min omgivning BIDRAR till den jag är idag.
MEN HUR ÄR JAG DÅ? 
HUR SER NI PÅ MIG?
En fråga jag har ställt till mig väldigt ofta, för att komma till insikt med och om mig själv.
JAG ÄR DEN EGNA PERSONEN


LÅT BOLLEN BÖRJA RULLA!

Jag kommer i och under gestaltningen försöka bena ut vem den egna personen är. 
Tillväga gångsätt och teknik är varken fastställda eller genomarbetade ännu, men  processen bearbetas dagligen, minut för minut.

De material som för mig verkar vara av intresse, och som man känner en utmaning för är bland annat; Ståltråd, lera, paper mache, gips, collage ( mono typ print), Det som sticker ut lite extra är att skapa i mono typ print eftersom man aldrig före trycket kan föreställa sig resultatet. SPÄNNANDE! UTMANANDE!! 
Själva grundtanken i gestaltningen är för mig att eftersträva ansikten utifrån olika kompositioner.
Ansikten som på något vis berör och tilltalar mig.


Konflikt för mig är bland annat att man känner  frustration och otillräcklighet jämte mot sig själv. Konflikt är inget som måste synas, utan bärs i det tysta.  Konflikt är som många med mig vet, INTE nödvändigtvis personligt, men oftast misstolkas det på så vis. Konflikt är bland annat ett tillstånd mellan personer, organisationer och stater som kan ha olika grundsyner när det gäller handlingar, värderingar, och målsättningar, inom och utanför deras intresseområde. För mig kommer gestaltningen "bara" grunda sig som jag tidigare sagt, på den egna personen. Men för det vill jag inte påstå att jag är en egotrippad varelse som går runt ochsprätter, utan mitt syfte är att belysa mig utifrån de olika situationer och miljöer som jag dagligen kommer i kontakt med och som är delaktiga till att jag är den som jag är.

Här nedan kommer en liten men enkel inspirerande länk, om monoprint,
                                             http://www.ornafeinstein.com/branched.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar