söndag 17 oktober 2010

PECHA KUCHA

Fredagens uppgift bestod av att göra en Pecha Kucha, 10 slides, á 20 sek per slide på ett tema som belyste grundskolans läroplan i bild.

En härlig uppgift som visar på möjlighet till att  belysa ett ämne genom bilder, och inte via text som är det vanligaste. Utmaningen här bestod av att reflektera över sina funderingar och tankar om läroplanen i bild, och i detta fall var det Lpo 94 som var aktuellt. Jag anser att läroplanen har en stor vidd i sig och att man kan tolka den utifrån sig själv. Problemet som här kan uppstå, är att man inte vågar vidga sina vyer utan håller sig strikt till det som känns bekvämt och riskfritt. Problematik!
Här måste man våga ifrågasätta sin egen lärarroll, och ge sig en utmaning till att själv fråga: Vad vill jag med min undervisning, och vad vill jag att eleverna ska få med sig i sitt lärande? Spännande!

Vad skulle hända om man lät eleverna göra precis det vi har gjort? En Pecha Kucha när de börjar en termin men även när de avslutar en termin. Detta för att få dem själva till att belysa vad läroplanen säger om bild, men även för att få dem att belysa hur de anser att den varit.
Deras reflektioner kan sedan användas till att stärka ämnet genom att se det ifrån elevens sida. Intressant!

Det som jag har fått med mig från denna uppgift, är viljan att utmana mig själv till att testa detta på mina framtida elever oavsett vilket ämne jag kommer att undervisa i. Jag har en vilja till att göra elever mer medvetna om sin egen roll i sitt lärande, och jag ser Pecha Kucha som ett hjälpmedel och stort stöd i det.
Förväntansfullt!

Pga dåliga tekniska kunskaper kommer min pecha kucha medverka senare i mitt inlägg.
                           - All good things come to he who waits

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar