tisdag 17 maj 2011

Förhoppningsvis "SISTA" blogginlägget

Jaha, då sitter jag här och ska försöka analysera.

Önskemål från Gunve är att kortfattat i text verbalisera vad, hur och varför samt process och resultat.

Så då är det bara att sätta igång, som Kalle Korell sa.

VAD

Performance framträdande som ska tydliggöra det egna jaget utifrån inre konflikt.
Piedestal (rödmålad) som står för något jag vill tydliggöra och förhöja, samt att den röd färgen symboliserar  flödet jag har inom mig.
Anteckningsbok där allt som har hänt under veckorna står, blir en del av performance framträdandet.


HUR

Kontinuerligt  under fyra veckor, bära runt på en piedestal.
Föra dagliga anteckningar om känslor, reflektioner och kommentarer som jag stöter på.

VARFÖR

För att på något vis, komma underfund med vem JAG är.
Att finna det, som gör en till den person jag är, och inte dölja den.
Att komma underfund med den egna personen..
Att våga vara, utan att känna rädsla att jag inte duger.

PROCESS

Gestaltningen hade under en längre tid gnagt i bakhuvudet, så när det väl var dags att starta kändes det riktigt skönt. Första grundtanken på vad konflikten skulle baseras på var att göra något utifrån lärarrollen, men som tur var raderades den idén.

Hamnade då istället på det egna jaget. Ett ämne som i många år har berört mig på djupet, men som jag  inte här i bloggen vill beröra.
Genom gestaltandet ville jag med olika ansiktsuttryck gjorda i  mono tryck, försöka belysa hur jag känner, upplever och är i olika situationer och miljöer. Ansiktena skulle sedan placeras ut, och dokumenteras med text och foto i de olika miljöerna.

Efter många smutsiga med härliga timmar i ett "skapar" rum var det åter dags för en rockad. Jag hade kommit underfund med att den egna personen inte kunde belysas genom olika ansikten, utan den egna personen är en del av det hela.

Jag ville framhäva och tydliggöra det egna jaget, och bästa sättet  för att åstadkomma det, var att själv göra sig delaktig i gestaltningen. Och där är jag nu :)

Om jag ser tillbaka på hela processen vill jag nog påstå att jag har kommit långt när det gäller en egna personen. Jag har kommit underfund med att det är bara jag själv som kan bestämma över hur det ska gå.
Bara jag som kan bestämma hur jag ska bemöta det som känns svårt.
Den konflikt som för mig var mycket betungande att ta tag i och beröra i  början av projektet, har idag blivit en glädje. Att möta all denna positiva och nyfikna atmosfär som jag under veckorna har kommit i kontakt med, har givit mig en förståelse att jag inte behöver vara så rädd, för att jag inte håller sig inom alla normer.

RESULTAT

Så som det ser ut idag, anser jag mig vara mycket nöjd med resultatet.  Förväntans fullt och nervöst väntar jag på den stora dagen då jag ska framträda med mitt gestaltande. Med den känsla som jag bär inom mig just nu bör det nog gå vägen, Värre blir det med den verbala redovisningen, då jag inte riktigt vet vad som väntar en.
Verbalt framträdande brukar inte vara något hinder för mig, men kruxet här är att det blir så personligt och
"offensivt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar